måndag 12 september 2011

Gråväders promenad

Hej!

Funderade på om jag verkligen skulle ta med kameran ut idag.. så grått väder var det. Men så tänkte jag att - det finns alltid något att fånga på bild. Så den åkte med. Här är resulatet:

Ofta är det ju så att man går samma runda på sina promenader.. Idag valde jag att gå en stig som det är flera år sedan jag gick. Stig och stig!! I naturreservatet tar naturen tillbaka det som inte används... så är det med alla stigar! Det växer igen väldigt snabbt om man inte går där. Jag har ibland haft med mig en sekatör för att klippa lite där jag brukar gå.. Fast det hade ingen gjort på denna gamla stig och det var till att kliva i enebuskar och ljung..

Rörö ligger med havet som granne - det var något som utnyttjades när det var krig. Då fanns det värn med utsikt mot västerhavet. Dessa fula byggen finns kvar men man tänker knappt på att de är där..

På bästa utsiktspunkten, på krönet av de högsta bergen - där ligger de. Cement bunkrarna.. Det har vuxit upp buskar vid den gamla rostiga plåtdörren på denna.

Så här ser den ut från havssidan.. Man har satt igen det som var "fönster" och utkik..

Det är bara radarn som fortfarande har en funktion. Den snurrar dag och natt på toppen av Rörö och lokaliserar var båtar till havs går.. Vacker är den inte! Men ett riktmärke om man är ute och går på stigarna runt reservatet för tar man sig tillbaka mot radarn så är man inte långt från byn.

På väg ner mot västsidan från toppen så är det en del klättring och många klippor och sprickbildningar.. Det är väl därför man inte går här så ofta! Lite jobbigt men otroligt vackert! Perfekt om man vill gömma sig lite för hundarna - så att de får spåra upp var matte gömt sig!! :-)
En field går helt och hållet på vad näsan talar om för dem medan många andra raser använder synen för att leta.. Så sitter jag blickstilla så ser de mig inte!! Men nosar sig fram till mig till sist.

Stenar det är det gott om.. och faktiskt glesnar molnen lite en liten stund..

Lova ska upp på toppen på detta lilla berg.

Ida

Sedan kommer man ner på plan mark.. där växer det krypande enebuskar och ljung.

Enebuskar

Lova och Bohusläns landskapsblomma, kaprifol.

Så kommer vi ner mot stigarna vid Ersvan.. som fortfarande är fyllda med vatten. Jag lyckades genom mitt val av annan promenadväg - hålla mig torr om skorna! :-)

Det var dagens promenad.. Vi slapp regnet och det var roligt att gå en lite annan väg än vanligt.
Nu när det är kväll, så piskar regnet mot rutorna och det blåser.. mer blåst ska det bli i natt. Skönt att vara hemma och inne och så hoppas jag att det blåst över tills i morgon!

Ha det så gott!
Madelene


6 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Vilken fin promenad! Själv var jag lite för sent ute - hade behövt havsluften idag, men regnet kom lite för snabbt..........
Och du - i morgon har det nog inte blåst över - snarare tvärtom verkar det som.............

Lev idag sa...

Visst är det så...Rörö har många fina stigar...man behöver ju lite variation ibland. Fina bilder!

Lena & tussarna sa...

Vilken härlig promenad ni fick!

Kennel Zelzany sa...

Så vackert det är på Rörö! Hösten är en härlig årstid fastän det är mkt regn och blåst. Märks att Gloria har vuxit upp med vinthundar för hon jagar med både med ögon och näsa mest näsa förståss men hon har verkligen ögonen med sig. Inte alltid så roligt när man är ute och går, det är tur att matte har tränat upp sina ögon hon också;).

Lisbet sa...

Även om vädret inte är det bästa så vill ju hundarna ut. Mina hundar brukar tycka att det är extra kul när man går på något nytt ställe. Fina bilder fick du trots gråväder.

Ylva o Cliff sa...

Vad fint ni bor, älskar sån natur! Vacker bild på Lova och kaprifolen!