torsdag 11 augusti 2011

Lite av varje

Hej!!

Sista två veckorna av sommarlovet är det nu och barnen känner nog av det.. jag själv ser fram emot kommande höst!! Jag älskar hösten, särskilt soliga dagar förstås!! En milstolpe mot höst är 21 augusti när man återigen kan släppa hundarna fria! Alla på en gång!! Visst har hundarna fått springa fritt emellanåt men bara en eller två åt gången för att de ska gå att kontrollera.. man vill ju inte att de ska störa det känsliga djurlivet. Men snart har alla fågelungar blivit så pass på "bena" eller kanske heter det bevingade att de kan klara sig själva bra.. fåglar ja! Idag hände något ovanligt. En relativt kraftig smäll hördes från altanen och Lova kom inspringande - tittande bakåt. Jag tänkte på en gång att det nog var en fågel som kraschat mot fönstret där ute... Mycket riktigt!! Misa stod och stirrade på en stackars rovfågel som låg på marken. Liten var den och jag har aldrig varit duktig på rovfåglar så jag avstår från att försöka benämna vilken sort det var.. Vi la den i en handduk så att den inte skulle bli kall och ifall den skulle komma till sans.. men inte - den var död.. Barnen vill begrava den om en stund..

Vädret är annars ett kärt samtalsämne dessa dagar!! Det är otroligt skiftande. Från att vara strålande sol så blåser det plötsligt upp och blir regn.. eller åska!! Se på den här bilden:

Detta var för några nätter sedan.. Jag och de stora tjejerna hade sett en film.. så blev det en stund vid datorn och ganska sent sängdags.. Bara en kort stund efteråt så började det blinka utanför fönstret!!
Jag ropade på Amelia som ännu inte somnat och hon ställde kameran på stativet på balkongen och fångade denna bild. Det var som en stor molntapp och inuti den blixtrade det oavbrutet i ca en timmes tid. Nästan aldrig hördes något muller till oss utan det mesta var ljudlöst.. runt molntappen var det stjärnklart. Väldigt vackert att se!! Nils på jobbet ute till havs hade sett samma väder från utsidan så att säga och sa att det var över Orust..

Sommaraktiviteter som barnen tar till själva är ofta - bakning!!
Gott tycker jag som inte är så förtjust i att baka själv.. :-)

Ida och Doorbell

Ida är så trött att hon knappt kan hålla ögonen öppna och Doorbell ser nöjd ut hon med..

Ida ja.. hon är påhittig, som vanligt. För två veckor sedan bet hon av sladden till handkontroll för x-boxen. Lukas var inte glad.. Så bar det sig inte bättre än att hon bet av kabeln till den andra igår!!! Hmm.. vad säger man? Lukas ville att vi skulle skaffa nya kontroller till tv-spelet förstås. Det är en utgående modell så jag hade inte så stort hopp om att hitta något nytt och på Blocket säljer de bara kompletta grejer med konsoll och allt och då blir det ju inte billigt. Fast jag hittade en handkontroll på Ginza!! Perfekt, så jag beställde den så får vi hitta på något så att Ida inte är i närheten när någon spelar på x-boxen..

Det har fötts en kull fieldvalpar hos kennel Winterbourne!!
Grattis Maria säger vi!! http://www.fieldspaniel.se/ På hemsidan kommer det nog bilder snart..
Men mamman till valparna är "Greta" liver roan tik. Det är syster till Lipton som kommer till oss i morgon för att förhoppningsvis para sig med Lova!!! Alla valparna i Gretas kull blev bruna.. Lova kan som sagt få de flesta färger på sina valpar..

Ha det så gott!
Madelene

 

2 kommentarer:

Lisbet sa...

Vilken fantastisk bild, åskoväder är mäktigt att se, på avstånd förstås. Ida ser ut att vara så snäll med kaninen. Undrar vad Freja skulle göra, hon som smet och jagade kaniner förra veckan. Håller tummarna för att det blir valpar denna gång.

Marie-Anne sa...

Det där märkliga åskvädret lyckades jag också få se - vaknade kanske av att det blixtrade, för jag hade sovit en bra stund! Själv försökte jag inte ens fånga det på bild......Men Amelias bild är helt fantastisk! Det var verkligen vackert och ovanligt!