onsdag 7 december 2011

Helikopter och kamera

Hej!
Hemma igen efter hundrundan.. det är alltid skönt att komma in igen efter promenader vintertid då man blir lite frusen och genomblåst.. även om det just idag, just nu kanske man ska
säga inte är så blåsigt.
Ida..
Kamera
Jag jobbar ofta med min kamera... min Canon Powershot G12 och försöker lära mig finesserna i den.. det är inte lätt ska jag säga.. Men kanske beror min upplevelse av att det är svårt på att jag ogillar manualer?? Hihi!! Ibland så kommer jag in i en meny på kameran som jag aldrig tidigare besökt.. senast var det för att jag hade vantar på mig och väl var lite extra fumlig med fingrarna! :-)
Min önskan är att fotografera med så naturliga färger som möjligt och ljuset ska förstås vara så likt originalet - verkligheten som möjligt det också. Kameran har stor kapacitet!! Så det är bara att kämpa på för att lära sig mer! Jag hade ju en föregångare i min G9:a som jag upplevde hade betydligt lättbegripligare teknik.. Jag googlade på min kamera (efter köpet) och fann en recencent som skrev:
"G12 an är en mycket avancerad kamera som vänder sig till en målgrupp av kanske äldre kamera-entusiaster med stor erfarenhet av att kunna ställa in alla olika parametrar så som man gjorde på äldre systemkameror. Personer som önskar sig en mindre och lättare kamera att bära med sig"..
Ops.. Ja ja, det finns utvecklingspotential i alla fall.. hos fotografen menar jag!! ;-)

Badgalen och lycklig field spaniel!! Ida förstås!

Vattenspeglar är något jag gillar..

Höstfärger även i det lilla..

Enbären är så vackert blå..
Det är många och tunga moln idag - fast ändå sol därbakom som bryter igenom ibland.

Ersvatten från norr

Vi fick sällskap på Et idag.. fast först i luftrummet förstås..

Det är sjöräddningens helikopter stationerad på Säve - Göteborg City airport som tar en övningsrunda ut till Rörö... som så ofta.

Sakta sänker den sig ner mot marken.. mitt på Et.

Så gör den en hastig duttning på marken innan den åter stiger upp mot skyn. Synd att den inte stannade så att jag fått en närbild.. ;-) Hundarna är helt oberörda av helikotern och det oljud som den för.. Det är vardagsmat för dem att se och höra den komma..
Fast vi har ju aldrig gått alldeles intill den.

Frosty som tycker att matte är trist! Hon har glömt att lägga godis i fickan!!
Här är ett favorit motiv! Det är åtskilliga bilder i min samling just härifrån.. Står ungefär där helikoptern just var nere och vände och så över lilla sjön Ersvan med sitt sjömärke i bortre änden..

Ha det så gott!
Madelene

2 kommentarer:

Lisbet sa...

Tycker att du tar väldigt fina kort med din kamera. Någon gång ska jag också köpa mig en bättre kamera, dina rörliga bilderna blir så bra. Fina naturbilder du tagit idag.

Anonym sa...

Jag håller med dig. Det finns många finesser på G12:an...jättebra att du sätter dig in i alla klurigheter så kan du få lära mig sen!
Kram/Monica