måndag 25 juli 2011

Tid

Godmorgon!

Jag vaknade tidigt idag.. hundarna vill alltid ut en sväng i trädgården tidigt, tidigt innan någon annan i familjen ens tänkt på att vakna upp ur sina sköna drömmar. Jag brukar oftast med sömniga ögon treva mig ner till dörren, öppna den - släppa ut gänget. Vänta in dem och så tassa upp till sängen igen för att skönt somna om. Fast i dag så var det någon fundering som slog rot i hjärnan.. och då är det liksom kört! Det går inte att somna om! Även om sömnen inte på riktigt släppt sitt grepp. I sammanhanget så känns ju funderingar och bekymmer ganska fjuttiga när man slår på tv-nyheterna som i princip dygnet runt talar om tragedierna i Norge.. Fast det kan ju inte hjälpas ibland fastnar man där.. i tankens grepp.

Det är bara att kliva upp ur sängen och göra något av den nya dagen!
Jag börjar med att kika lite på bilder - de har en särskild förmåga att muntra upp, tycker jag! Kanske därför jag så älskar bilder och fotograferandet!!

Här kommer några sköna sommarbilder från 2008! Då gjorde vi en utflykt till vårt kära grannland i väster, Norge för att hämta vår lilla skatt!!


Jag och Nellie framför en fjällsjö uppe på Hardangervidda. Det var så bedövande vackert där! Snöfläckar fanns kvar trots att det var ca 22 grader. Jag håller Max i koppel, han var med på resan eftersom tanken var att han och vår Irma skulle få till en parning.


Barn och hundar i snön!! Tänk att prova på att springa barfota i snö mitt i sommaren!! :-)


Man fick verkligen hålla hårt i ratten när man har så här vacker utsikt från vägen!!


Så till resans mål.. Hos Hilde på kennel Hasaty's väntar denna lilla juvel!!
Hasaty's Alfa Julia - LOVA!


Syskonen


Fina Lova!!


Lova klev in i vår familj och tog med självklarhet sin plats hos oss!! Goaste lilla tjejen!!

Det är ett år av eftertanke hos oss när det gäller kenneln, vi har ju inga valpar och planerar inte heller för valpar inom närmaste överskådlig tid. Lova kommer att paras men ska ha sin "foderkull" hos Hilde i Norge så henne blir det inte aktuellt att para förrän ca ett år efter det. Ida är ännu ett oskrivet blad för oss - i oktober kommer hon och Harry att höftledsröntgas och då vet vi om vi kan planera för Ida och  avel. Ingen vet i förväg hur det blir. Man kan aldrig ta något för givet. Blir resultaten inte bra - så tar det hela stopp. Det går ju inte heller att ha hur många hundar som helst i en vanlig familj, av många skäl, som alla säkert förstår. Då passar det bra att exemelvis köpa en tänkt avelshane tillsammans med någon annan och låta den bo hos fodervärd... men det är inte heller någon garanti för att man får en vuxen hund som kan användas i avel.
Ibland kanske tiden bara måste gå.. Livet med hundarna är ju det som är det roligaste! Dessa olika sköna individer som alltid finns där med glädje och spontanitet!! Jag kan känna mig rik! Tänk att just jag får ha ett gäng härliga fieldar i min familj! Denna unika och ovanliga ras.. vem vet hur länge den finns kvar på vår jord?

Jag älskar verkligen mitt hundgäng!! Jag kan inte tänka mig att var utan en enda av dem!
Så är det valpköparna - ni är underbara!! Inte många av är har något som helst intresse att gå på hundutställning.. och vad gör väl det - vi kommer ju oftast sist i ringen ändå! Men jag vet att ni ger era hundar ett gott liv med många sköna upplevelser! Flera av er har också blivit vänner till oss på riktigt!
Det gör mig glad!! Önskar ibland att mer tid fanns - så att man kunde fara runt och träffa er alla. Men nästan lika kul är att få mail och bilder från er och förstås höra om hur det går.

Nu kommer Frosty och puffar på mig med sin stora nos.. gnäller och gnyr för att göra mig uppmärskam på att - hon minsann inte fått någon frukost!! Så det är bäst att matte lyder!

Kram till er alla!
Madelene
 


7 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Vilken härlig morgon du har haft! Och vilken härlig, stor hund- och barnfamilj!

HaSaTy Field Spaniel sa...

Mange tanker og fine bilder. Tenk, det er allerede 3 år siden dere ko og hentet lille, gode Lova. Gleder meg til å se dere igjen på lørdag. Alltid kul å treffe gode venner som har samme interesse som en selv.
Ønsker dere alle en fin dag!

Lev idag sa...

Ett fint inlägg Madelen...man kan riktigt känna vilken go hund/barnfamilj du har. Det där med avel är roligt men inte allt!

Lena & tussarna sa...

Oj vilken massa fina bilder, ser att jag missat några blogginlägg!
Sorgen och overkligheten av vad som hänt i Norge präglar många människor. Så många ungdomar som mist livet!

Det gör att man uppskattar det man har omkring sig ännu mer.

Kramar

Ylva o Cliff sa...

Fantastisk fin och eftertänksam blogg idag!!Håller helt med dig, man känner sig rik med en go familj och goa hundar! Och fina resultat är inte allt, bara lite extra bonus.... Ha de gott allihop!

Kennel Zelzany sa...

Vilka mysiga bilder på er resa till att hämta ljuvliga Lova. Det viktigaste i livet är sina nära och kära:). Avel med en härlig ras är en bonus men livet med hundarna är det bästa som man njuter av varje dag. Ta hand om er!

Lisbet sa...

Mycket vackra bilder, kul med snö och sommar samtidigt. Många fina och tänkvärda ord, ibland blir det inte alltid som man har planerat. Familjen är ändå det viktigaste, resten får man se som en bonus. Hundarna gör mig glad varje dag.