söndag 10 juli 2011

Hästsemester 1

Hej!!

Är hemma igen efter en intensiv, härlig och lite krävande semestervecka! Hela familjen och då menar jag hela familjen - har varit på Ölandsbergs hästgård i Öland - utanför Gränna (alla barn, hundar, marsvin och kaniner var med). En fantastiskt vacker gård med utsikt över Vättern. Området är naturskönt förstås med bebyggelse som hämtad ur Astrid Lindgrens böcker.. Fast vi skulle ju rida!! Det har vi gjort! Vi hade hyrt tre hästar som vi skulle samsas om. Amelia som ridit längst tid på ridskola skulle ha en egen häst medan Linn och Nellie skulle dela på en. Så skulle Elina, Lukas och jag dela på den tredje.. Det var nog tur för man blir trött av att rida. Här kommer bilder från vår vecka:

Alla ridturer startade med att man fick hämta sin häst i hagen. Här hämtar Lukas Fjord-Balder


Så ska hästen ryktas.. Balder var inte så tokig som han ser ut på denna bild!! :-)


Lukas gillade Balder!! Jag var med och visade Lukas och Elina som inte rider annars, hur man ska sköta hästar.


Nellie och Linn hjälptes oftast åt med sin ponny Iwan.


Benskydden ska på.


Glad tjej!!! Nellie..


Så bär det iväg. Vi hade fått en första introduktion på söndagen då vi alla red en guidad tur ut i skogen. Så fick vi enkla handritade kartor att följa ridstigarna med och det gick bra faktiskt! Fast det där med avståndsbedömning var inte så lätt.. på kartan såg det nära ut och var i verkligheten flera kilometer!!
Det här är bilder från andra ridturen och jag tror den tog 2 ½ timmar!!! Jag hade skoskav efter den kan jag säga!! Då hade jag gått/sprungit hela den sträckan som de andra red!! Ont i tån hade jag sedan förut (tror jag fick en spricka i den förra veckan) och denna skada gjorde sig påmind..

Amelia hade fått hästen Jakob-Krut första ridturerna..


Nellie är lycklig och nöjd med sin Iwan!!


Lukas tycker Balder är bäst!! Vad gör man inte för en trygg och stabil fjording med en borste till man att hålla sig i?!

Det var starten på semestern.. fler inlägg följer!!!
Vi syns!!
Madelene



1 kommentar:

Lisbet sa...

Mycket fina hästar och en vacker natur att vistas i, gillar fjordingen.