tisdag 4 oktober 2011

Harry och Ida

Hej!!

Så kom dagen som vi väntat på.. inte utan viss oro, det måste medges.. men en viktig dag är det. Det var dagen som både Harry och Ida skulle höftledsröntgas!! Ja rekommendationen för fieldarna är ju att ALLA field spaniels ska höftledsröntgas så att vi bättre kan arbeta vidare med aveln i framtiden.
Jag fick för mig att vi denna gång skulle röntga på Blå Stjärnans djursjukhus.. det är inte så ofta jag går dit numera.. Men ville testa. Så sagt och gjort jag bokade tid och bestämde träff där
med Monica och Harry.

Det började inte så lovande - för den sköterska som skulle ha hand om röntgen började sitt samtal med oss genom att säga: "ja, det är ju inte jag som brukar göra detta, jag är nyanställd här och den ordinarie röntgensköterskan är ledig".. "Okej.." sa jag och såg väl rätt fundersam ut.. Sköterskan skyndade sig att säga: "men jag HAR röntgat förut"..

Monica med Harry och Ida i Blå Stjärnans väntrum.. Hundarna tittar på en fin liten black and tan cockerspaniel kille vid sidan om mig..

Jodå.. hundarna fick sina sederingssprutor men det visade sig att den hade väldigt olika effekt på våra två hundar.. Harry blev trött men inte överdrivet trött till att börja med och gled till och med ur sköterskans grepp och lyckades hoppa ner från röntgenbordet!! Medan Ida sjönk ihop och blev som en nykokt spagetti!! Det var som om hon blev tio kilo tyngre på några minuter..
Det blev flera röntgenplåtar på varje hund innan sköterskan var nöjd och det är ju bra att de är noggranna.

Efteråt var Ida nästan omöjlig att väcka!! Medan Harry ställde sig upp nästan genast.. Det finns en våg på djursjukhuset och hundarna behövde vägas före röntgen.. Idas vikt är nu vid ett års ålder 20,7 kilo och Harry väger 19.9 kg ingen större skillnad på dem alltså.

Harry, trött men vaken

Harry spanar ut genom dörren medan vi väntar på att Ida ska vakna upp.. lite dämpad är han den gode Harry.. det var en jobbig upplevelse detta.. Men viktig och spännande blir det för matte och husse att vänta in resultatet för röntgen som kommer hos Kennelklubben så småningom.

Jag passar på att ta en bild till när Harry står så fint!! :-)

Men vakna någon gång då Ida... Harry har väntat länge..

Så var det gjort!! Bara väntan återstår..
Ha det gott!

Madelene


2 kommentarer:

Lena & tussarna sa...

Vi håller tummarna för bra resultat!

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad skönt att det gick bra på veterinärbesöket! Hoppas nu att höfterna är bra också.
De är så söta och fina dina hundar.
/Maria