söndag 9 oktober 2011

Söndags morgon

Hej!

I morse vaknade jag tidigt av att väckarklockan satte igång att pipa.. det var maken som tillsammans med äldsta dottern skulle ge sig ut och "dra hummerkupor". Äntligen en morgon med lite mer stilla väder och då passar det ju bra att gå ut med en liten båt. Jag tyckte att det passade ganska bra att stiga upp i god tid själv med för att ta en härlig hundpromenad i det sköna höstvädret..
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.. Det stod fågelskådare med långa kikarsikten på flera ställen - utspridda såklart.. Så var det en annan hundägare som släppt sin lilla hund och denne hade fått upp spåren efter rådjuren och drev dessa.. Rätt vad det var så stod en råbock mitt framför mig och mitt hundgäng.. Suck!! Det var bara att försöka lugna mitt nu mycket ivriga hundgäng..
Ida och Lova

Så idag blev det bara två lyckliga som fick busa runt.. Ida och Lova.. de har (ännu) inte fått smak på spår som det rådjuren lämnar efter sig.. De här två försökte fresta och locka resten av gänget till bus och lek på stranden.. med hjälp av hopp och skutt i vattenbrynet!

Kom nu då!!

Ida och Lova kan nästan få ta plats i tollingprovet - när de visar prov på hur hundar kan busa runt för att locka nyfikna fåglar..

Men tyvärr.. inte gick det att locka loss kompisarna som satt fast i sina koppel idag inte..

Lova i gräset..
Ida

Det blev en kortare promenad än jag tänkt.. Trött i armarna blev man.. eftersom Frosty och Irma blir som riktiga lok med nosarna i backen där de både sett och nu också även kände doften av det fina rådjuret.. Ingen av dem har någonsin jagat på riktigt men den doften får dem att glömma allt annat  - så koppel på för dem.. Misa då? Ja, hon är då inte så intresserad av rådjur men däremot MÄNNISOR som står på konstiga ställen med långa kikarsikten - de måste ju undersökas.. DE vill säkert hälsa på en liten lapphund.. Nehej.. så då blir det koppel på där med.. :-)

Om två veckor har vi en Maxfield träff på Rörö. Några har redan sagt att de vill komma.. OM du vill ha info om denna träff - sänd iväg ett mail: maxfield@telia.com

Ha en fortsatt skön söndag!
Madelene



4 kommentarer:

Lena & tussarna sa...

Oj både fågelskådare och rådjur på morgonturen!!
Ja ibland är det bra att ha sina vovvar i koppel ;)
Undrar vad mina tussar skulle ha gjort om dom varit med, jagat efter djuren eller stannat hos alla brudarna ;)

Ha en fortsatt bra söndag!

Lev idag sa...

Oj..de där rådjuren vill inte jag möta...ffa inte med mina jaktgalna "råtthundar"! Jag är säker på att de skulle kunna ta upp jakten på dessa villebråd oxå!!!

Kennel Zelzany sa...

Ja jobbigt är det med rådjur:(. Vi har en hel familj som bor på ängen precis utanför huset så innan man släpper hundar här får man spana innan så dom inte betar i skogsbrynet. Det som är bra med massor och åter masssor med djurdofter utanför huset är att Gloria verkar ha blivit van vid alla dessa dofter så dom är inte längre intressanta så det intensiva spårandet har upphört. Så äntligen får min lilla busa springa lös och kommer på inkallning varenda gång:). Hoppas vi slipper rådjuren när vi kommer ut till er:)!

Lisbet sa...

Vi har ju inte så mycket rådjur här, men Freja är mycket intresserad av allt klövvilt, har jagat ett rådjur en gång. Zelda skulle nog skälla ut fågelskådarna, för att sedan gå och hälsa på dem. Står det något i skogen t ex en bil, så blir hon genast misstänksam, varför står den här.