onsdag 8 augusti 2012

Koppel

Hej!

Idag har jag hela tiden gått och trott att den molnbank som syns ute till havs i väster ska dra in över ön och ge regn.. Så jag skyndade mig ut och klippte gräset på förmiddagen. Men solen skiner än och det verkar hålla i sig. Så skönt!!
Jag brukar vara ganska bra på att hitta på internet.. men denna gången lyckades jag inte!! Det är nämligen så att jag gillar att ha ganska korta koppel till mina hundar. Anledningen är att jag när jag går med alla fem på samma gång, så blir det lätt trassel och knutar med långa koppel. Alltså är korta koppel väldigt praktiska! Försökte minnas var jag köpte det senast.. och tillslut damp "slanten ner".. TEBA i Skåne.. men icke de hade inte längden kvar! Några andra märken på koppel fanns att se på andra internetbutiker men tyvärr - längden var slut alternativt fördes inte. Alls ska visst ha koppel som är 180 cm långa. Något som hette "citykoppel" fanns på en del sajter.. Men då var dessa bara 60 cm!! Kanske passar en irländsk varghund i stan då..

Tillslut hittade jag den som tillverkat mina gamla koppel (som Ritza bitit av!!).. Alac AB. De hänvisade på hemsidan till återförsäljare runt om i landet..

Jag tänkte att det går väl ändå för sig att fråga: så jag skrev: "jag behöver koppel som är 100 cm långa men hittar ingen återförsäljare som säljer just denna längd, ser att ni tillverkar koppel med den längden. Jag behöver fem stycken.."

Samma dag kom ett mail: "Jag har idag postat fem koppel till dig och de kostar 95 kr st".
Så vad glad jag blev när jag redan nästa dag kunde hämta mina nya fina koppel i postfacket! :-)
Billiga var de också!! Ingen mellanhand.. Alac AB De har även en outlet tipsade de mig om:

Nu gäller bara att ordna med steg två i vår hall.. Sätta upp nya krokar till hundkopplen - utom räckhåll för Ritza pizzas nyfikna nos och mun!! :-) Så jag kan få ha dessa koppel länge, länge..

Den här bilden dök upp på Facebook som en liten påminnelse om tider som gått..

Det är blue roan fielden Ryefield Dixi och Maxfield Arnold "Kim" som träffas på SSRKs utställning här i väster.. Kim var nio månader gammal och vann juniorklassen.. Molly vår första field är alltså syster till Dixi. Tack Patrik för att du visade den fina bilden!

När jag ändå är igång med äldre bilder.. så kan jag lika gärna visa dessa båda guldkorn!

Detta är min fina underbara Molly!! Hon är tio månader på bilden.
SE U(u)CH Ryefield Sabina

Finaste Molly.. tio månader. Hon blev 13 ½ år gammal
Är så tacksam att jag fick köpa henne av Svante och Katharina på kennel Ryefield i Finland!!
Många fina minnen med denna underbara hund.

Ha en bra dag!
Madelene


2 kommentarer:

Lev idag sa...

Du har så rätt - det är viktigt med rätt längd på koppel - trassel är det värsta jag vet!

Lisbet sa...

Väldigt vackra kort på Molly. Tycker ibland att det är nog svårt med två hundar i koppel, de lyckas alltid snurra ihop dem. Korta koppel är nog att föredra när man går med många hundar.