söndag 17 juli 2011

Hästar

Hej!
Det blir en liten kort bloggning idag.. Amelia och jag reste till Ljungskile för hästutställning! Jag har varit på en sto-premiering någon gång i nedre tonåren men sedan dess har det inte blivit något sånt. Spännande idag då att se hur en arabhäst utställning går till. Vi var där i mycket god tid.. visade det sig för nog var det lite få starter till de första klasserna. Därför startade hela evenemanget en god stund efter utsatt tid. Vi passade på att gå runt i stallarna och titta på de vackra hästarna under tiden.

Jag har varit på kattutställning, marsvinsutställning och förstås på hundutställningar så det var min referens inför dagen.. Något som verkligen skilde sig från dessa var sättet att visa: Den som höll i hästen "handlern" hade ett spö i handen - i yttre änden på spöt hade de fäst en plastpåse(!) Denna påse viftade man med franför hästen för att få den att titta till och ställa upp sig.. OM detta inte hjälpte för hästens uppmärksamhet, så sprang en medhjälpare i full fart utanför paddocken med en plastkasse i handen vilt flaxande!! Som ytterligare tillägg skramlade några med petflaskor fyllda med sten.... Intressant!! :-) När jag såg spöt som handlern hade fick jag genast assosiationen - en sån där "damvippa" som man lockar katter att titta efter när de ska fotograferas..
Samtidigt så verkade syftet också vara att få hästarna på tårna - lite uppspelta över oljudet för att få fram det typiska arabhäst utseendet - krökt nacke och hög svansföring.. Så denna visningsmetod med plastkassar och skrammel - tänk vad djur kan anpassa sig till oss människor!! Det blev ofta galoppsprång men hästarna lydde fint sina ledare trots minimala grimmor eller träns av tunna snören.. och bara ord eller handtecken..
Kan man använda sig av någon av dessa tekniker i hundutställningsringen?? Jag har svårt att se just det framför mig för medhjälpare utanför ringen är inte tillåtet.. (fast schäferfolket brukar ha det ändå..) och att fieldar ska se lugna och coola ut i ringen - inte på tårna med höga öron och svans.. Så det hade nog inte lönat sig så värst.. :-)
Kul att se var det i alla fall och Amelia och jag stannade så länge vi kunde innan regnet gjort oss blöta och frusna.. Amelia vill gärna resa till någon annan utställning när tillfälle bjuds.. många tillfällen att få fina bilder med kameran för henne. Här är min bild av valacken Gangster med handler och de två domarna som lämnade omdömen på hästen:


Ha det så gott!!
Madelene


3 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Spännande och intressanta nya upplevelser!

Lena & tussarna sa...

Ja djuren är så tålmodiga med oss människor.
Spännande med häst utställning.

Lisbet sa...

Hästutställning har jag aldrig varit på eller ens hört talas om. Måste ha varit spännande att få uppleva live.