onsdag 10 oktober 2018

Utbildning

Hej!!

Utbildning är väl alltid bra.. Jag har i många år velat delta i kennelklubbens utbildning för uppfödare. Men då vi har barn och min man är ute på havet under veckorna - så har det aldrig varit möjligt för mig att delta på de kurser som hållits inne i Göteborg på vardagskvällar. 

För ett par år sedan gick jag whippetklubbens uppfödarutbildning och det var riktigt kul!!
Att med den egna rasen som fokus prata i dessa frågor var mycket intressant och lärorikt.

Jag deltar nu alltså på SKKs uppfödarutbildning på distans. Perfekt!! Då har jag möjlighet att arbeta med ämnena när jag själv har tid.
Boken som vi har som bas heter:
"Hunduppfödning i teori och praktik" av bland andra Åsa Lindholm.
Så är det även mycket info och filmer på SKKs hemsida.

Deltagarna får frågeställningar och dilemman att fundera runt och att lämna in egna svar på samt även att läsa och diskutera med övriga deltagare.

Hittills har vi hunnit arbeta med uppfödarens roll och nu våra egna rasers rasstandard samt anatomi. Jag har ju två raser och valde att fördjupa mig i field spanielrasens standard och som jämförelse - för det skulle vi ju också ha - whippet.

Det var intressant att finna att nu ligger dokumentet som skapades av field spanielklubbens styrelse till Exteriördomarkonferensen 2014 tillgängligt på SKKs hemsida! 


https://www.skk.se/globalassets/dokument/domarkompendium/domarkompendium-field-spaniel.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=field+spaniel&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3asv%7clanguage%3a7D2DA0A9FC754533B091FA6886A51C0D%2csiteid%3a821afd82-44fd-4b1f-8345-260bc2345d00%7csiteid%3a84BFAF5C52A349A0BC61A9FFB6983A66%2clanguage%3asv&_t_ip=90.231.152.26&_t_hit.id=Skk_Skk_se_Business_Models_Media_GenericMedia/_2d0362b3-628f-4b06-aee0-414c9695f893&_t_hit.pos=2


Detta dokument som alltså varit hemligt för oss vanliga medlemmar och uppfödare i fyra år..
Jag minns när det föregånde materialet togs fram för domarutbildning och  jag minns att vi - samtliga uppfödare - fick vara delaktiga i materialet. Vi hade även möjlighet att välja två hundar för varje kennel - som skulle representera det vi stod för.
Mitt val var då: Ryefield Dixi och Maxfield Botvid "Tudor"
Tiderna har förändrats..

Ha det så gott!
Madelene

Inga kommentarer: