torsdag 24 maj 2018

Gåtfullt

 Hej!!

Det är fantastiskt varmt och soligt även denna vecka och vi njuter i fulla drag av att sommaren har kommit!! När det gäller hundarna - så har vi haft en händelserik vecka.. Lite mer än man önskar om man säger så..

 I helgen mådde Mika illa emellanåt.. åt lite gräs och kräktes efteråt. Jag tänkte inte så mycket på det. Men natten till tisdagen blev hon annorlunda. Jag upplevde att hon tryckte sig mot mig allt hon kunde och att hon kändes varm. Hon sov inte avslappnad som hundar brukar göra utan knep med svansen och verkade ha ont. Hon ville knappt gå nerför trappan men gick ut och gjorde sina behov. Sedan rakt in och la sig med frossa.. Äta ville hon inte. Då kontaktade jag Anicura Västra Djursjukhuset så fort de öppnade och de gav mig en tid framåt lunchen. 

När de undersökte Mika tyckte de även att hon var stel i nacken och i höften. Febern hade ökat till 39.5 och de beslutade att Mika skulle bli inlagd. Planen var att man skulle kolla om det var något med hennes mage - med hjälp av ultraljud och röntgen.
Nästa dag hörde de av sig och sa att Mika mådde ungefär samma som dagen innan men utan febern. Något blodbprov visade på infektion/inflammation någonstans i kroppen.. men  de visste inte var. Ett blodprov sändes för analys till Tyskland gällande bukspottkörteln.. Besked skulle komma idag torsdag. 

Efter två oroliga dygn på djursjukhus så ringer veterinären och säger att de egentligen inte hittar några fel på Mika. Hennes inflammation/infektion verkar kroppen ta hand om. Mika verkade må bra!! Så han ansåg att det bästa var att hon fick åka hem.
 Mika blev tokglad när jag kom!! Hon hoppade upp och ner i mitt knä och överöste mig med pussar! "Det är roligt att se hundar bli så glada när ägaren kommer" sa veterinären..


Hemma igen.. nöjd!! Så vi fick inte veta vad detta berodde på extremt gåtfullt. Hoppas att Mika slipper vara med om det igen. Många pussar får hon! Det är det bästa hon vet.
Vi har varit på Västra i måndags också!!
Då var det dags för Juni och Leffe att bli ögonlysta!! Planen var ju att dessa båda skulle få bli föräldrar senare i år.
Maxfield Loki "Leffe" hade ok ögon men tyvärr så hade Juni fått katarakt, lindrig på sina ögon. En form som kallas ekvatorial - veterinären förklarade det som att hon själv troligtvis inte kommer att få problem med detta men att hon inte ska gå i avel mer.
Så lite sorg i hjärtat blev det ju såklart då vi sett fram emot denna kombination väldigt mycket. Samtidigt som jag är glad och stolt över att Juni fick så fina och trevliga valpar förra gången.
Tack till Susanne och Thomas (och Leffe förståss) som kom till ögonlysningen!

Leffe!! Tack Susanne och Thomas!!
 
 Maja och Theo!! Tack Joakim och Maria!!
 Enya!! Tack Merja!!
 Diezel är duktig att följa med på ridturerna!
 Diezel
 Diezel
Diezel som tar sovmorgon!! Tack Eva och Sandra för bilder!! 

 Fnizza simmar!
 Fnizza
 Fnizza!! Tack Anne och Peter!!

 Så här ser det ut om jag sätter mig vid datorn när det är matdags för hundarna..
De försäkrar sig om att de ser mig.. och at jag ser dem!!

 God morgon!!

Så några bilder på lilla Zelda - som ju är 18 månader gammal





Om allt går som vi hoppas - så kan Zelda bli mamma under 2019

Ha det så gott!
Madelene

Inga kommentarer: