tisdag 21 oktober 2014

Mina små..

Hej!

 Lilla söta Juni

 Sträcker sig mot mig..

 Så kommer det en gäspning!!! :-) Man kan se att hon tappat sina valptänder.. Just nu har hon en ganska så mjuk mun för hörn"huggisarna" har inte kommit på plats ännu. Det är nog Lilja tacksam över..

 Maxfield Lilja 12 veckor

 Alldeles svart.. :-)

Ritza och Lilja..

En liten observation i all stillhet.. Är intresserad av statistik.. men bara om den handlar om fieldar. Då såg jag att det blivit färre som höftledsröntgar sina fieldar. Det är en nedåtgående trend för hundar födda de senaste åren.. Då vet vi inte vad vi har att arbeta med i framtiden och inget finns heller att arbeta med eftersom det bara är de undersökta som kan gå i avel.
RAS som varje klubb är skyldiga att ta fram.. Ras specifik avelsstrategi - om de flesta inte bryr sig om att göra testerna så faller allt.
Ja i förlängningen så dör väl rasen field spaniel ut också..

Av de 58 fieldar som fötts med namnet Maxfield så har
48 röntgats. Åtta av de 58 är valpar och får vänta tills de fyllt ett år innan det är deras tur.. Då är det två kvar som inte blivit röntgade - en avled i en bilolycka före ett års ålder och en finns som ännu inte har blivit röntgad..
Jag är glad att jag har valpköpare som förstår att detta är viktigt och som ställer upp för rasens framtid!!! :) Stort tack till er!!!

Jag är så glad att jag har mina goa hundar!! Både fieldar, whippet och lapphund!!
De gör livet lättare och fyller vardagen med glädje! :)

Ha det gott!
Madelene

Inga kommentarer: