onsdag 25 september 2024

Tuffa tider.. eller en olycka kommer sällan ensam.

 Hej!!

När vi kommit hem från utställningsresan till Karlsborg så märkte jag på natten att Juni inte mådde bra. Det hördes som om hon krystade och verkade ha ont i magen. Min tanke gick direkt till att hon har fått livmoderinflammation. På måndagens morgon åkte vi in till Råda Bot djurklinik och de konstaterade att det var livmoderinflammation. Juni blev inlagd för dagkirurgi och jag kunde resa hem under tiden. 

Så fick jag med mig en trattis hem - samt instruktioner för hur hon skulle skötas om.. 

Nästa dag var jag med hundar på fotbollsplanen och de sprang med varandra - då hände nästa grej - ett oförsiktigt nafs i farten och nästa olycka var ett faktum. 

Det var stackars lilla Kira som drabbades - och whippets har tunn päls och då är det lätt hänt att det blir hudskador i farten. Vi tänkte att det nog behöver sys.. Kvällen närmade sig så då fick det bli Blå Stjärnans djursjukhus som har jouröppet. Det blev en del väntetid eftersom mer akuta fall har förtur. Men så småningom fick jag lämnat in henne för operation. 

Grim och Jamie bor i närheten med hundarna Volo och Ritza så jag väntade där en stund


Sent på kvällen fick jag ut en mycket trött liten hund som inte orkade stå på benen. Hon hade blivit sydd i det sår som var uppfläkt samt fått en dränageslang för att hålla rent.. Det såg lite otäckt ut men snyggt sytt. Jag hade fått beställa färja hem - som man kan få göra när man reser sent. En lång dag! 

Två trattisar hälsar på varandra. Kira accepterade omedelbart att ha tratt. Kan det vara så att hon förstod vad det var när hon sett Juni ha det? Skönt i alla fall att det inte blev ett problem. 

Med två hundar som skulle hållas så stilla som möjligt fick jag ordna med bäddar i vardagsrummet och att jag själv sov med dem på soffan. För att hålla koll så mycket som möjligt.
Juni blir dock dålig i magen av sin antibiotika.. så den måste hon sluta med och får enbart lite Alvedon.  

Två trattisar tillsammans

Trött liten Kira. Den fredagen fick vi  åka in till Blå Stjärnan och de plockade ut dränage slangen. 


Jag fick njuta av en sen kväll med norrsken.. 

Men på morgonen nästa dag så var det dags igen - Juni hade blivit dålig på nytt. Det hade blivit komplikationer efter operationen som gjordes i början på veckan. Operationssåret såg nu inte fint ut. Det läckte och hon verkade ha mycket ont. Så in på jourlördag till Blå Stjärnans Djursjukhus.
Vad ska man tänka när veterinärerna glatt igenkännade ropar "Hej" till en? Då har man varit där lite för ofta de senaste dagarna..  

Här väntar vi på vår tur - Kira är med eftersom jag vill ha henne under uppsikt också. Juni är en makalös hund!! Mitt i allt så är hon ändå glad! Viftar på svansen åt alla och hoppas få hälsa på dem. Blir lycklig om hon får se en katt.

Juni undersöktes med röntgen och ultraljud. Först tänkte man sig ett lättare ingrepp där såret öppnades och att man gjorde rent. Men rätt snart kommer veterinär ut och säger att de ser att det finns öppning in djupare och att det då finns bakterier från inflammation även där. Det blir en större operation. 
Någon timme senare kommer kirurgen ut och berättar att det var en varböld på stumpen som fanns kvar av livmodern och att det var inflammerat i magen. De tyckte ändå att prognosen var god - om Juni skulle svara på antibiotikan och inte få sepsis. Men hon skulle såklart bli inlagd med dropp. Så jag och Kira fick åka hem.

Nästa dag meddelar djursjukhuset att Juni mår bättre och svarar bra på antibiotikan. Hon är redo att åka hem!! Här lämnar veterinären Hilde ut henne till oss. Hon berömmer Juni som är så tålmodig och glad mitt i allt som hänt henne. 


Hundbäddarna i vardagsrummet med trattisar 

Ännu mer instruktioner och medicinering tre gånger om dagen. Vilken lycka!! Juni tål allt denna gång och mår bättre och bättre!! 

Lajla

Nellie är hos oss några dagar och jag passar på att fotografera Timja och Navi tillsammans

Navi och Timja

Lajla


Navi har fyllt sex år!! 

I fredags fick Kira ta sina stygn... fortsatt med tratt på över helgen eftersom hon var intresserad av såret efteråt och idag onsdag så var det dags för Juni att bli av med sina stygn! Så skönt!!
Nu hoppas vi att det ska dröja länge innan det blir fler akutbesök hos Djursjukhuset!!


Blå Stjärnans Djursjukhus Göteborg
Är så nöjd med den vård som både Kira och Juni fått! Vi känner oss väl omhändertagna och på bästa sätt! 

Ha det så gott!!
Madelene 

Inga kommentarer: