onsdag 21 februari 2024

Vinterväder och en lång resa till kärleken

 Hej!

Jag har haft en händelserik vecka med skiftande väder där jag befunnit mig. 
På ön så kom ett extra tillskott av nysnö med en hel dm och jag tog med mig pojken ut i snön. Vi hade sportlov i förra veckan. Tur var väl det för några timmar senare började det regna.










Juni

Mormor och barnbarnet

Nästa dag såg det ut så här på mina promenader. Jag mötte - ingen!! Helt förståeligt då det inte är särskilt trevligt att plumsa och plaska fram i snöslask och pölar




Alla hjärtans dag - med vår alldeles egna hjärtehund!! 

Så var det dags att packa väska och bil för en långresa. Jag och Navi lämnade ön på fredags morgon i dimma med ösregn.. 

Delmålet för dagen var Mora. På vägarna uppåt stod stora vattensamlingar mellan plogvallarna.. Puh.. Blött och med ganska mycket trafik som gick långsamt. Dimma i stort sett hela vägen så att man inte såg de vackra omgivningarna vid sjön Fryken.

Vatten på is även på parkeringen i Mora

Jag och Navi fick en välbehövlig natts sömn inför nästa etapp
Så bar det vidare norrut!! Efter de smala och skumpiga vägarna nära Mora så blev allt bättre. Vägarna uppåt vara fina!

När jag checkade in i Åre så började det snöa och jag oroade mig för hur min resa in i Norge på fjällvägar skulle gå. Jag är ju inte heller så van vid vinterkörning och vinterväglag. Men resan över till Randi i norska Meråker gick fint!! 

Där träffade Navi sin date NO UCH SE UCH Villwhip's Dream Of Shottii "Aiden"!! Jag hade inte tid att fotografera där och då men allt gick enligt plan och nu hoppas vi på valpar efter dessa två i mitten på april! En närmare presentation av Aiden utlovas i min nästa blogg! 
Jag hade även förmånen att på plats få träffa underbara Gucci som är Aidens pappa och även pappa till min allra första whippetkull som Ritza är mor till. Gucci är still going strong vid nära 13 års ålder!
En liten son till Aiden bor också hemma hos Randi. En sån söt och mysig liten kille!! 
STORT TACK till Randi för att jag får låna Aiden till Navi! 


Mysigt bed and breakfast med Åres skidbackar bakom huset.. 
Så styrde vi kosan söderut igen. 

Jättefin väg genom fantastiska Jämtland - vyer över fjäll och Storsjön. Vägar bra ända tills man kom mellan Sveg och Mora.. då blev det smalt och skakigt som att köra på en tvättbräda.. Tur njurarna hängde kvar efteråt.

Nästa mellanlandning.. som verkligen behövdes.. Blev Torsby!

Blev lite kär i detta gulliga och gammaldags hotell. 


Navi gillar filten som jag tog med.

Kvällspromenad i en trevlig liten stad medan stora snöflingor dalade ner från skyn. 






Det var nog inte många gäster.. Så jag fick frukostbuffén nästan för mig själv denna morgon. 

En kortare dagsetapp från Torsby och till Rörö.. Men totalt drygt 200 mil senare så landade jag hos min familj på ön och hundarna hemma blev väldigt glada! 

 


Navi spanar
All snö är borta och det ser faktiskt lite grönt ut.. men det är nog mest mossa. 
Fåglar sjunger vårsånger.







Navi hoppar över

Sota vadar igenom

Ha en fin dag!
Madelene

2 kommentarer:

Susanne Alenius sa...

Men då, du skulle sagt till. Du passerade vår gård på vägen till Åre. Bor ju i Mattmar, 5 mil innan Åre. Stannade du bara 1 natt?
Hoppas det blir väntat resultat nu av denna ansträngning!

Maxfield sa...

Hej!
Jag tänkte på dig när jag passerade! :)
Men jag hade ju ett pressat schema - stannade bara en kort stund i Norge och en natt i Åre sedan resa hemåt. Långt att köra i vinterväglag när man är ovan.
Maken bara hemma på helgen och dottern fick rycka in och skicka pojken till skolan på måndagen..
Madelene