torsdag 15 november 2018

Bekymmer och hopp

 Hej!!

En olycka kommer sällan ensam.. eller?? I alla fall inte om det handlar om kennelhosta..
Tydligen så lyckades Zelda och jag hämta kennelhosta på utställningen i Växjö.
Nio dygn efter utställningen så började hon att harkla sig och fick upp genomskinkligt slem..
Inte så allmänpåverkad dock i början.. men ändå ur form..

En efter en så kom så Juni i förrgår.. Ritza igår och så Ida idag att drabbas av samma elände. Så i morse kom inte Zelda till frukosten och när jag kallade på henne - kom hon med långsamma dröjande steg. Nosade på maten och vände därifrån. Så gick hon och la sig igen. Hon som alltid dansar av glädje när hon ska få mat. Jag tog tempen och den visade på över 40 graders feber. Andningen kort och ganska så snabb.
Jag ringde såklart till min klinik - Anicura Västra djursjukhuset. De ansåg att hon behövde 
träffa en veterinär för undersökning. Jag höll med!!
Väl på plats - så är man ju "pestsmittad" och får gå in en annan ingång än den vanliga. Rakt in i ett väntande rum. Sköterskan som skulle ta prover - var täckt i skyddskläder utanpå den vanliga klädseln. Veterinären bestämde att Zelda behövde röntga lungorna eftersom hennes anding var så kort och snabb.. Diagnos:
Kennelhosta med lunginflammation!!! Extra allt liksom.. 😟
 
 En stillsam Zelda på morgonen
 Trots drygt 40 graders feber så hälsade Zelda och var positiv till sköterskan..

Det fanns en tanke om att man kunde välja att lägga in Zelda på djursjukhuset - men eftersom hon utöver lunginflammationen också har kennelhosta - så måste
hon ju ligga i isoleringsrum.. Därför bedömdes att hon i stället får åka hem - äta Vetrimoxin och kolla tempen tre gånger om dagen.. vid försämring - kontakta veterinären igen.
Annars återbesök om 11 dagar..

Så tuffa tider hos oss just nu!! Inte vad vi hade tänkt oss. Vi åker på ganska så få utställningar. Har aldrig dabbats av kennelhosta tidigare.. Men nu var det alltså dags och dessutom en ganska så stygg variant av sjukdomen.
Men djursjukhuset sa - det är många nu..


Mitt i mörkret finns ljuspunkter..

 Först ut är Mika!!! Som blivit en riktig mys- hussehund!! Det är en sån fin bild fylld av värme och kärlek att jag blir alldeles varm inombords när jag ser de två tillsammans!!!
Tack Gert!!!

Så var det detta med valpen.. Har sett fram så emot att hämta denna lilla ljuva prinsessa i morgon!! Men våra sjuka hundar sätter stopp för det..
Likväl får jag glädja mig åt att denna lilla vackra tös:
Play A While Housemaid "Navi" blir min!!

I morgon hämtar fantastiska Elina lilla fina Navi och har henne hos sig i Tibro tills det är möjgligt för Navi att åka hem!!! Stort tack Elina och familjen Eskilsson!!!! NI är fantastiska!!
Tack till Henrik och Mona också förstås som låter Navi flytta till oss.

Ha det så gott!!
Tänk många goda tankar för oss - för snabbt tillfrisknande!!
Madelene

Inga kommentarer: